BRAHMANİZM Uyeoll10

Join the forum, it's quick and easy

BRAHMANİZM Uyeoll10

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    BRAHMANİZM

    By BiLiNMeZ
    By BiLiNMeZ
    SD Admin
    SD Admin


    Nereden : İstanbul
    Üyelik : 03/09/09
    Mesaj Sayısı : 5443
    Rep Gücü : 38115
    Başarı Sistemi : 11
    Uyarılar : Uyarı Yok
    Yorum : Dikkat: Bu Site Bağımlılık Yapar

    BRAHMANİZM Empty BRAHMANİZM

    Mesaj tarafından By BiLiNMeZ Paz Ara. 13, 2009 7:17 pm

    BRAHMANİZM



    Hindistan'da yaygın olan batıl bir din. Buna
    Hinduizm de denir. Vedacılığın devamıdır.
    Hindistan'ın öz dini Brahmanizm'dir. Hindistan'da doğan
    Budha'cılık diğer tabirli Buddizm* ve Cayna'cılık
    gibi dinler, ancak Brahmanizm'in bir reformu veya buna bir tepki olarak
    ortaya çıkmış dinlerdir. Brahmanlar (M.Ö. 800-600 ?) yıllarından
    başlıyarak Brahman rahipler kastının egemenliği
    ağırlığını göstermeye başladı.
    Brahmanizmin felsefi sistemlerini iki ana akım çevresinde toplamak
    mümkündür. Biri gelenekçi akım, öbürü tanrıcı
    akım. Gerçekten Hint düşüncesine özgü birtakım
    varsayım ve kurgular ile panteizmin ve âyinciliğin yanı
    sıra bir sevgi doktrini sayılan bhakti de Hindistan'ı her
    kişi için ayrı ve tek bir tanrı kavramına götürmüştür.
    Çağdaş Hint düşünceleri bu sonuncu eğilimin ve daha
    bir çok etkenin zoruyla inanç hoşgörüsüne dayanan bir dünya
    dini kurmaya çalıştılar. Brahmanizm, Buddizm'deki dini
    yayma geleneğine sahip olmamakla beraber, Hindistan'ın
    dışına da taşmıştır.

    Brahmanizm'in sayısız tanrıları
    vardır, ama en önemlileri birkaç tanedir. Öteki tanrılar
    onların uyduları olarak kabul edilir. Tanrılar (deva)
    arasında bir büyüklük sırası bulunur. Brahmanizm
    geliştikçe bu tanrılardan üçü ayrı bir üstünlük
    kazandı: Brahma, Vişnu, Şiva. Dişi tanrı "enerji"yi
    (Şakti) temsil eder. (Şakti'den Şakticilik doğdu).
    Tanrılar arasında çeşitli akrabalıklar vardır.
    Birçokları da birbirleriyle kaynaşır: En önemlileri
    Harihara (Şiva ile Vişnu) ve Ardhanari'dir (Şiva ile
    Şakti'si). Tanrılarda tıpkı insanlar gibi
    davranırlar. Ruh göçümünden kendilerini kurtaramazlar, bugünkü
    dünyada onlar da er geç öleceklerdir. Dinin alt tabakalarında
    ağaca ve özellikle incir ağacına tapınma çok yaygındır.

    Veda'lar, karışık çok tanrıcılığın
    mezheplere bölünme çağlarında bir düzene girer ve yüce bir
    ilkeyi hakim kılmağa yani tek tanrıcılığa dönüşmeğe
    yönelir. İnançların ve ibadetlerin temelindeki efsanevî tanrı
    kalıbının şu veya bu adı taşıması
    filozoflar için pek önemli değildir. Esas amaç tanrısallığı
    gerçekleştirebilmektir. Bu da kurtuluş (mokşa) demektir.
    Mokşa'ya sayısız yollardan geçilerek varılır.
    Ama bunları belli başlı iki ana yolda toplamak mümkündür:
    beden ve ruh çilesi (yoga), ve mistik temaşa (bhakti). Bu iki yolda
    Bilgi'ye (inana) açılır.

    Brahmanizm Hindistan'daki diğer dinlerden Tenâsüh
    (ruh göçü) ve Kast sistemi ile ayrılır. Şu halde bu
    dinin iki ana esası vardır:

    1- Tenâsüh inancı: Ölümden sonra canlı
    varlıkların ruhlarının bir bedenden diğer bedene
    göçmesidir. Ruhlar bu şekilde yükselebildiği gibi
    aşağı derecelere de inebilir.

    2- Kast sistemi: Aryânî ırkı kendi
    üstünlük ve bütünlüklerini koruyabilmek için halkı birbirinden
    farklı sosyal sınıflara ayırmışlardır.
    Bu sınıflar sırasıyla şöyledir:

    a- Brahmanlar (din adamları ve bilginler).

    b- Kısatriyalar (prensler ve askerler).

    c- Vaisyaslar -Vikyalar (hayvancılık ve
    tarımla uğraşanlar).

    d- Çudralar (işçiler, sanatkârlar ve köleler).

    Bir de bu sınıfların
    dışında kalan "Parya"lar vardır ki onlar
    insan bile sayılmazlar.

    Bu dinde Tanrı, yaratıcı Brahma,
    koruyucu Vişna ve tahrik edici Şiva'dan ibarettir.

    Ayinler mezheplere göre düzenlenmiştir. Bu yüzden
    çok çeşitli âyinler vardır. Tapınma bakımından
    en belirgin olay puja, yani "yüceltme"dir. Puja, daha eski
    kurban törenlerinin yerini almıştır. Özel ibadet hergün
    aile reisi veya "ev rahibi" tarafından yapılır.
    Genel törenler tapınakta rahiplerce yönetilir. Bu tören sırasında
    heykele çiçekler sunulur, heykel yıkanır, giydirilir, süslenir,
    tütsülenir. Dua, vedalardan beri kutsal sayılan bir işlemdir.
    Duanın belirli durumlara göre kesin olan kuralları aynen
    uyularak okunması çok önemlidir. Ayinlerde vücut hareketleri (mudra)
    Brahmanalar'dan bu yana şekil ve anlam bakımından kesin
    olarak belirlenmiştir. Ayrıca ibadetle ilgili eşyalar da
    kullanılır: Çanaklar, testiler, ayna, lambalar, sedef borular,
    çanlar vb. Brahman dini mensuplarının hayıtını
    başından sonuna kadar resmî âyinler doldurur. Halk bayramlarında
    çok büyük kalabalıklar çeşitli yerlere hacca giderler veya
    tapınaklarda toplanırlar.

    Ayinleri rahipler (brahman) yönetir. Brahmanlar doğuştan
    kutsal birer varlıktır. Dini törenlerde veda'yı uygulamak,
    bu kitaptan yorumlar yapmak ve din geleneklerini öğretmek
    yetkilerine sahiptirler. Sabahları yapılan dini törenlerde, karıları
    Brahminler onlara yardım eder. Bütün Hindistan rahipleri Brahman'dır;
    ancak çoğu, dünya işleriyle de uğraşır,
    özellikle çiftçilik yaparak geçinirler. Brahmanlar'ın ayırt
    edici özelliği, rahip olurken takılan pamuktan
    yapılmış kutsat bir şerittir. Kutsal kitapları
    "Brahman''larla "Upanişad"lardır.

      Forum Saati Paz Mayıs 19, 2024 1:28 pm